Uren Inloggen Contact

Medewerkers in de spotlight: Valentijn en Karin

Valentijn aan de slag via Pernu bij RUMI Stralen en Coaten in Bunnik

In Mei 2022 is Valentijn, na zijn proefplaatsing, in dienst getreden als allround medewerker bij RUMI Stralen en Coaten in Bunnik. RUMI neemt opdrachten aan van bedrijven en van particulieren. Zij houden zich onder andere bezig met het schuren en spuiten van keukens, meubilair en zelfs sloepen. Lees hieronder meer over de ervaring van Valentijn bij RUMI.

 

L1D0nvcENkPqhUAAAAAElFTkSuQmCC

Foto: Valentijn samen met HR- recruiter Imke van Atten

Wat is RUMI Stralen en Coaten voor bedrijf?

wMRUvQiNEQUygAAAABJRU5ErkJggg==RUMI stralen en coaten is een veelzijdige spuiterij, waar projecten met zorg gestraald en gespoten kunnen worden. Zij richten zich op zowel zakelijke projecten als particuliere projecten. Voor de particulieren projecten zoals keukens, deuren, meubels, houtwerk, radiatoren en kleine vaartuigen maken zij onder andere gebruik van Sigma en Palinal. Alle lakken die zij in de spuiterij verwerken, zijn op basis van 2 componenten. Deze lakken zijn kwalitatief beter en sterker, wat zichtbaar terug te zien is in het eindresultaat. Dit biedt ze tevens de mogelijkheid om een langere garantie te kunnen geven. Zij bieden kwalitatief vakmanschap en daarnaast eventueel ook mogelijkheden tot haal en breng service.

Valentijn aan het woord; “Ik werk samen met de eigenaar van het bedrijf. Binnen het bedrijf heb ik verschillende werkzaamheden zoals: keukens monteren en demonteren, meubels en keukens schuren, afplakken van meubels en keukens. Verder vooral het schoonhouden van de loods en straalcabine.

 “Het leukste is te zien wat er binnenkomt en wat dan het eindresultaat gaat worden"

Het leukste aan het werk vind ik dat je het hele proces meemaakt. Dat je ziet wat er binnen komt en wat dan het eindresultaat gaat worden. De begeleiding ervaar ik als goed, ook al is er momenteel weinig hulp nodig.”

Afbeelding met binnen, keukenapparaat  Automatisch gegenereerde beschrijving

Bedankt Valentijn voor jouw bijdrage!

Maak kennis met Karin! Zij is via Pernu werkzaam bij de Belastingdienst op de Switch afdeling sinds december 2021.

De eerste twee weken heb ik kennis mogen maken bij de Belastingdienst en kregen we uitleg over wat we voor werkzaamheden we konden verwachten. Ja, ik spreek van we omdat we met een klein groepje van 5 personen tegelijk zijn gestart.

Na een week of twee ben ik begonnen met het controleren van aangiftes van belastingplichtige. Als er iets niet klopt ga ik een brief sturen aan de belastingplichtige om zaken na te vragen. Aan het eind van het traject ga ik de aangifte volgen of corrigeren.

 
Ik ben begonnen met het werkpakket studiekosten en ik heb er sinds twee maanden het werkpakket inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) bij gekregen. Zo bouw je de werkpakketten op. Heb je er een aantal gezien en ben je klaar om door te stromen naar een reguliere afdeling waar ze alle werkpakketten behandelen. Je controleert de aangifte op de werkpakket(ten) die jij op dat moment doet.


2Q==

Foto: Karin

Ik werk dus op de Switch-afdeling. Op deze afdeling werken op dit moment voornamelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt maar ook een paar collega's die na een ongeluk of hartinfarct weer aan het werk gaan en even rustig op moeten starten of een ander werkpakket moeten leren kennen.

Het is erg gezellig op de afdeling. Iedereen heeft een arbeidsbeperking. Ik merk dat ik alles kwijt kan tegen mijn collega's en dat ze het snappen als het een keertje niet gaat. Zelfs nu ik een paar weken geleden Corona heb gehad en dus op dit moment maar een deel van mijn normale uren kan werken merk ik dat er veel begrip is. Ook als het een dag of week niet lekker loopt en mijn hoofd te vol zit, ook dan is het helemaal niet erg om iets minder te presteren.

Door de goede begeleiding gaat het snel weer beter en kan ik weer voor de volle 100% aan de slag. Ik merk dat ik dit erg fijn vind en daardoor juist nog meer mijn best ga doen.

Hoe ervaar je de begeleiding bij de Belastingdienst Switch?

Bij de Belastingdienst hebben ze een interne jobcoach. Daar heb ik op dit moment regelmatig een klein gesprekje mee. Ik bespreek met mijn jobcoach alles. Van werkbelasting tot hoe ik met een bepaalde collega het gesprek kan aangaan. Ja, ik ga zelf het gesprek aan maar heb af en toe handvatten nodig omdat ik door mijn beperking vaak te direct ben en niet goed kan luisteren naar de ander. Soms weet ik niet goed hoe ik iets moet aangeven. Hierbij gebruik ik de jobcoach als een soort woordenboek. Zij vertaalt wat ik bedoel naar de ander en vertaalt wat de ander bedoelt aan mij.

Ook heb ik maandelijks een gesprek met mijn teamleidster. Dan kijken we naar mijn werk op de afdeling en hoe ik ervoor sta. Ook kijken we naar waar ik de afgelopen tijd tegenaan ben gelopen en wat ik daar zelf aan gedaan heb om het op te lossen of te verbeteren. Tevens kijken we wat de teamleidster nog voor of met mij kan doen als er dingen zijn die ik niet zelf opgelost krijg.

Soms weet ik niet goed hoe ik iets moet aangeven. Hierbij gebruik ik de jobcoach als een soort woordenboek”

Op de werkvloer zelf heb ik bijna dagelijks te maken met mijn werkbegeleidster. Zij kijkt mee naar de inhoudelijke zaken met betrekking tot mijn werk. Hoe communiceer ik naar een belastingplichtige, welke brief ga ik sturen en waarom?

Groei en ontwikkeling, het gezamenlijk bezig zijn; dat is wat ik leuk vind!

Voor deze baan heb ik 10 jaar bij een bedrijf gewerkt waar ik taken had waarbij ik vaak 100 keer op hetzelfde knopje moest klikken en lijstjes afwerken, de eenvoudige taken.
Bij de Belastingdienst Switch is het heel anders, ik krijg een lijst met te behandelen aangiften waarbij je het hele proces gaat doorlopen, van vragenbrief tot het opleggen van de aanslag.

Het leukste vind ik dat je gezamenlijk met hetzelfde bezig bent. Maar doordat elke belastingplichtige anders is en anders kan reageren op een vragenbrief of e-mail blijft het leuk en afwisselend. Ik communiceer met mijn mede-collega's over wat zij vinden, of zij het al eens gezien hebben en wat ik ervan moet vinden. Waarna ik van de werkbegeleiders hoor of het goed is wat ik (en eventuele collega's) denk. Hier word ik steeds zelfstandiger in, en daar groei ik van.

Die groei merk ik ook aan mezelf. Ik zit lekkerder in mijn vel, voel me meer gewaardeerd en daardoor voel ik me betrokken bij mijn werk en mijn collega's. Er is nu ruimte in mijn hoofd om aan meer dan alleen werk te denken en maak ik een praatje met een collega of een grapje op de afdeling whatsapp- groep.

Op de afdeling Switch-afdeling is het de bedoeling dat je jezelf ontwikkeld. Op werkgebied maar ook op sociaal gebied. Omdat ik thuis al erg creatief ben ben ik bij Switch in een kaarten commissie gestapt om te ondersteunen bij het maken van (wens)kaartjes voor collega's die jarig zijn, gaan trouwen en binnenkort zelfs voor iemand die zwanger is. Dit doe ik samen met twee andere collega's. We bespreken per keer wie er op de kalender staan en wat er op de planning staat om te gebeuren en wat voor kaartje we daarvoor gaan maken. Het maken van de kaartjes wisselen we om de beurt af.
 

Solliciteren via Pernu was best spannend, maar het is me helemaal meegevallen.

Ik vond het best spannend om bij Pernu te solliciteren. Ook nog in Corona tijd, en dus digitaal. Maar het is me helemaal meegevallen. Door de open houding van de HR- recruiters van Pernu was ik vrij snel “ontdooit” en hadden we een mooi en open intake gesprek waar meteen al mijn positieve punten en valkuilen ter sprake kwamen.
Een HR- recruiter van Pernu is meegegaan naar het sollicitatiegesprek bij de Belastingdienst. Ik was heel gespannen, maar dat er iemand bij was om je te steunen heeft mij heel erg geholpen.

Doordat de Belastingdienst zelf allerlei (interne)begeleiding aanbied zoals een jobcoach en werkbegeleider heb ik Pernu nauwelijks nodig voor de dagelijkse werkbegeleiding. Maar als ik Pernu nodig heb dan zijn ze er. Is de ene collega met vakantie (wat nu het geval is tijdens mijn reïntegratie na Corona) dan is er een andere collega die me helpt en naar me luistert en de tijd neemt om mee te kijken hoe ik het het beste aan kan pakken.

Ik ben erg blij dat Pernu en de Belastingdienst mij een kans geven om te laten zien wie ik ben en wat ik wél kan, en niet alleen kijkt naar het cv met diploma’s. Een goede vriendin zei al heel wat jaren geleden: “Als ze jou een kans geven op een baan, dan ga je ervoor en hebben ze een goede werkkracht aan je.”. En dat kan ik nu laten zien met deze kans.

 

 Een HR- recruiter van Pernu is meegegaan naar het sollicitatiegesprek bij de Belastingdienst. Ik was heel gespannen, maar dat er iemand bij was om je te steunen heeft mij heel erg geholpen”.

Uiteindelijk hoop ik door te stromen naar een reguliere afdeling. Best spannend, maar met de juiste begeleiding en mensen om me heen gaat het vast lukken!

Karin, ontzettend bedankt voor je tijd en voor dit interview! Pernu wenst je nog heel veel werkplezier toe bij de Belastingdienst Switch en we wensen jou het beste in de toekomst!

De Belastingdienst Switch als inclusief werkgever

De Belastingdienst wil voor eind 2023 1.200 arbeidsparticipanten –mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt – in dienst hebben. Zo willen ze iedereen een kans bieden op duurzaam en passend werk. Ondanks de coronacrisis heeft de Belastingdienst al bijna 600 nieuwe 'medewerkers Banenafspraak’ aangenomen, waarmee de organisatie goed op koers ligt.

Lees hier de blog over de Belastingdienst Switch. Ertaç Konyalı, Teammanager SSO Switch bij Belastingdienst vertelt.Afbeelding met persoon, person, stropdas, kostuum  Automatisch gegenereerde beschrijving 

"Pernu levert kandidaten van een goede kwaliteit. Ze weten vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen. De overdracht vond ik ook erg goed; ze brengen goed in kaart wie de kandidaat is en is en wat de kandidaat nodig heeft. De medewerkers die ik via Pernu heb aangenomen zijn allemaal erg enthousiast en gemotiveerd.

Het werken met arbeidsparticpanten heeft mij laten zien dat iedereen anders is. Vaak willen wij mensen in een bepaald keurslijf stoppen door iemand een bepaald gedrag aan te leren. Maar met dit gedrag is het effect niet altijd juist. Door persoonlijke aandacht te geven en te kijken wat een medewerker echt nodig heeft - dit kan bijvoorbeeld een opleiding of zelfvertrouwen zijn - kan het juiste gewenste effect worden bereikt. Hierdoor voelen de medewerkers zich thuis en hebben het gevoel om erbij te horen."

Intensieve begeleiding

Natuurlijk bieden we de nieuwe medewerkers Banenafspraak veel begeleiding. Zo heeft elke medewerker een jobcoach. De Belastingdienst heeft 15 interne jobcoaches. Deze staan de medewerker, werkgever én de collega’s bij. Deze interne jobcoach is voor langere tijd aan de medewerker verbonden.

Toen iedereen vanwege de coronacrisis thuiswerkte, lag er meer nadruk op de persoonlijk aandacht. Voor deze medewerkers is thuiswerken vaak niet gemakkelijk. Bijvoorbeeld omdat ze zich thuis minder goed kunnen concentreren, of het contact met collega's missen. Daarnaast biedt de Belastingdienst ook extra ondersteuning. Bijvoorbeeld met extra technische hulpmiddelen, instructiefilmpjes, of hulp of afstand via de pc. Een collega kijkt dan mee als er vragen zijn.

Interesse in een loopbaan bij de Belastingdienst? Lees hier meer.

Heb jij interesse in een carrière bij de Belastingdienst via de Participatiewet/Wet banenafspraak? Bel of whatsapp met Kim Daniëls via 06-18718951 of mail naar kim.daniels@pernu.nl.

B633oA0EGKCLAAAAAElFTkSuQmCC

Check onze vacaturepagina voor actuele vacatures bij de Belastingdienst door heel Nederland. Staat jouw vacature er nu niet bij? Schrijf je dan in bij ons als werkzoekende zodat wij jou kunnen benaderen zodra er een passende vacature voorbij komt!

Share
Carola Wiedijk
1 August 2022

Recente artikelen

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN VACATURES IN JOUW REGIO?

Aanmelden mailinglist