Uren Inloggen Contact

Dienst Justitiële Inrichtingen

Peter Holtrop, Facilitair manager bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) in Veenhuizen, deelt met ons zijn ervaringen over de inzet van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Van penitentiaire inrichtingen en justitiële jeugdinrichtingen tot detentiecentra en tbs-klinieken: zo’n 17.000 collega’s van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) zijn elke dag bezig met beveiliging, bewaring, behandeling, zorg en begeleiding van justitiabelen. Op 38 locaties verspreid door heel Nederland worden vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen uitgevoerd die door de rechter zijn opgelegd.

 

Ff6WFysjaU0AAAAASUVORK5CYII=Facilitair Bedrijf DJI

Als Facilitair manager van het Facilitair Bedrijf DJI ben ik o.a. verantwoordelijk voor een cluster van panden en organisaties. Hierbij hoort een kantoor met 225 werkplekken en een magazijn t.b.v. het inventarisbeheer in Veenhuizen. Op deze plekken maak ik gebruik van 10 medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt.

Binnen de dienstverlening zijn veel werkzaamheden waar wij verantwoordelijk voor zijn maar die door diverse omstandigheden op de achtergrond zijn geraakt. Door het inzetten van deze medewerkers kunnen wij onze dienstverlening optimaliseren en de werkdruk van onze medewerkers verminderen. Arbeidsparticipanten

Binnen DJI werken we met gedetineerden, hier hebben wij erg veel positieve ervaring mee. Helaas kunnen wij (ex) gedetineerden niet inzetten in relatie tot onze reguliere werkplekken. Arbeidsparticipanten kunnen wij wel op deze plekken inzetten, deze (leer-werkplekken) worden met normaal gesproken met veel plezier ingevuld en geven een meerwaarde  in onze dienstverlening.

Afbeelding met buiten, gebouw, auto, geparkeerd  Automatisch gegenereerde beschrijving

Philip Schopen (te zien op bovenstaande foto) zal, na een aantal jaren op detacheringsbasis voor Pernu werkzaam te zijn geweest bij DJI, nu een vast dienstverband krijgen. Wat een fantastisch nieuws! Namens het team van Pernu: bedankt voor je inzet Philip! Een mooi voorbeeld hoe detachering bijdraagt aan duurzame inzetbaarheid.

Functies

Wij hebben gekeken naar onze huidige bestaande functies, er zijn veel wensen in de dienstverlening waar we geen tijd of gelegenheid voor hebben om deze in te vullen. Deze werkzaamheden hebben we in een takenpakket gezet en genoemd als assistent van de organisatorische functie. Zo hebben wij een assistent beveiliger op een kantoor, assistent magazijnmeester, assistent medewerker service, assistent administratie, assistent medewerker restaurant. Binnen DJI hebben we nu in totaal ongeveer 150 participanten werken.

Voordelen

Een arbeidsparticipant in mijn omgeving heeft een zeer positief effect op de kwaliteit en mogelijkheden van de dienstverlening. Nu worden werkzaamheden uitgevoerd die al tijden niet meer uitgevoerd waren. Het zijn werkzaamheden die over het algemeen erg gewaardeerd worden. Zij verlagen de werkdruk op de reguliere medewerkers en dragen bij aan de geleverde kwaliteit en klant tevredenheid.

“Door gebruik te maken van detachering kan je met minder risico’s aan de slag met deze doelgroep”.

Enkele teamleden dragen zorg voor de dagelijkse begeleiding of zijn eerste aanspreekpunt voor de arbeidsparticipant, dit is een rol die erg gewaardeerd wordt en bijdraagt aan het arbeidsplezier van de begeleiders.

Aandachtspunten

Vooral in de beginperiode is veel aandacht nodig voor de begeleiding en het winnen van vertrouwen. Een vast aanspreekpunt waar men direct op terug kan vallen wanneer dit nodig is, is zeer wenselijk. Een goede agenda met de dagelijkse uit te voeren werkzaamheden en duidelijke communicatie/afspraken is vaak echt nodig.

Er is een enorm niveau verschil tussen de participanten, ook hebben zij niet altijd even goede arbeidservaringen opgedaan in het verleden. Deze ervaring en andere ervaringen die zij hebben opgedaan i.v.m. hun beperkingen hebben invloed op hun dagelijks functioneren. Aandacht voor dit onderwerp en het laten voelen dat het ook anders kan zal bijdragen aan de gewenste ontwikkeling.

Enige flexibiliteit vanuit werkgeverschap is nodig om maatwerk op de begeleiding te kunnen organiseren. Wanneer dit is gerealiseerd merk je dat zaken op hun plek gaan vallen en de werkzaamheden positief bijdragen aan het geheel. Ik heb geen ervaring op het aanpassen van werkplekken, wel heb ik afspraken gemaakt over werktijden, pauzes, gebruik van eigen mobiel etc. etc. De omgeving bij ons is gewend aan deze doelgroep, zij zien de voordelen en deze collega’s worden goed opgenomen in de organisatie.

Randvoorwaarden

Er moet een duidelijk takenpakket voorhanden zijn. Daarnaast is een vaste begeleider of aanspreekpunt noodzakelijk, men moet tijdens de werkzaamheden terug kunnen vallen op medewerkers die het begeleiden leuk vinden en de moeite willen nemen om de begeleiding op zich te nemen en de participanten te motiveren en stimuleren om zich te ontwikkelen. Geduld en met tegenslagen om kunnen gaan is een pré.

“Een jobcoach is nodig om de juiste begeleiding te kunnen geven.”

Samenwerking

wFkQ00MwNrs9QAAAABJRU5ErkJggg==Collega’s vinden het werken met en begeleiden van deze doelgroep een aanvulling op hun werk. Alleen de beperkingen die direct te maken hebben met het uitvoeren van hun werk worden besproken. Verder is het aan de persoon zelf om dieper in te gaan op hun beperkingen. Dat is individueel en vrijblijvend, je ziet dat deze informatie wordt verstrekt wanneer er meer vertrouwen is.

 

Jobcoach

Op enkele uitzonderingen na hebben wij een goede samenwerking met de jobcoach, dit is ook nodig om de juiste begeleiding te kunnen geven. Vaak krijgen we goede adviezen wanneer wij evaluaties hebben en wanneer nodig begeleid de jobcoach op bepaalde momenten op de werkvloer.

Detacheren

De huidige detacheringsconstructie ontzorgt op het beheersmatig vlak, op dat gebied krijg ik tijdige signalen wanneer beheersmatige zaken aandacht behoeven. De contacten met Pernu verlopen goed.

Met een detachering kan je met minder risico’s aan de slag met deze doelgroep. Vooral in de beginperiode is de gegeven ondersteuning en flexibiliteit v.w.b. inzet van de doelgroep erg welkom.

Advies

Zorg vooraf voor een duidelijk takenpakket en een agenda. Zorg ook voor een betrokken begeleider/aanspreekpunt die het ook leuk vindt om met deze doelgroep te werken. Wees ervan bewust dat er eerst geïnvesteerd moet worden in de medewerker voordat je het gewenste resultaat kan verwachten.

Werkgever

Overweeg jij ook om medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten binnen de organisatie en zie jij mogelijkheden om dit met behulp van detachering te realiseren? De accountmanager van Pernu: Carola Wiedijk kan meer vertellen over onze werkwijze. Samen werken we aan een inclusieve arbeidsmarkt!

Werkzoekend

Zou jij graag in aanmerking willen komen voor een functie binnen DJI? Neem dan een kijkje op de vacaturepagina van Pernu. Indien er op dit moment geen passende vacature voor jou bij zit kun je altijd een open sollicitatie indienen. Wij nemen dan contact met jou op! Meer informatie? Bel of whatsapp HR recruiter Imke van Atten, via 06-13858100.

Afbeelding met tekst, persoon  Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Share
Carola Wiedijk
2 February 2022

Recente artikelen

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN VACATURES IN JOUW REGIO?

Aanmelden mailinglist