Wat betekent de participatiewet voor werkgevers?
Werk boven inkomen
Meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die een baan vinden. Dat is het doel van de Participatiewet die op 1 januari 2015 is ingevoerd. Het principe is: werk gaat voor.
De Participatiewet is een van de drie grote decentralisaties in het sociaal domein. Zo is een breed wettelijk raamwerk ontstaan waarmee meedoen op lokaal niveau wordt ondersteund. Een belangrijk uitgangspunt is het vergroten van de eigen kracht van burgers.
Het kabinet en de sociale partners hebben in 2013 de banenafspraak gemaakt. De werkgevers hebben zich garant gesteld voor 125.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking: 100.000 in de marktsector vóór 2026 en 25.000 bij de overheid vóór 2024.
Loonkostensubsidie
De groep mensen die valt onder de Participatiewet is niet in staat zelfstandig het minimumloon te verdienen. Om het voor de werkgevers aantrekkelijk te maken om toch aan de slag te gaan met deze groep mensen is er het instrument loonkostensubsidie. Door de loonkostensubsidie wordt een werkgever gecompenseerd voor het productiviteitsverlies van de werknemer met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Cruciaal voor de werkgevers is uiteraard de hoogte van de loonkostensubsidie. Deze wordt bepaald door de loonwaarde. Heeft iemand een loonwaarde van 50 procent dan staat daar een loonkostensubsidie van 50 procent tegenover (maximale hoogte is het minimumloon).
Wanneer werkgevers met een 'Participatiewetter aan de slag gaan' wordt er gestart met een proefplaatsing. Tijdens deze proefplaatsing wordt door een deskundige op het gebied van loonwaardebepaling de loonwaarde bepaald. De loonwaarde is specifiek voor een werknemer die een bepaalde functie uitvoert en wordt ieder jaar opnieuw bepaald.
Meer keuze
Los van de specifieke regelingen heeft de Participatiewet een belangrijk voordeel voor werkgevers. Door de Participatiewet komen er meer mensen beschikbaar. Er is dus meer keuze. De Participatiewet bundelt drie bestaande wetten, de Wet Sociale Werkvoorziening, de Wajong en de Wet Werk en Bijstand. Met name de Wajongers zijn een heel interessante doelgroep voor werkgevers.
Wat voor soort banen kan ik bij Pernu verwachten?
Bij Pernu bieden wij een diversiteit aan banen aan. Dit betreft banen in de publieke sector (Rijksoverheid) en in de commerciële sector (bedrijfsleven). Wij hebben banen voor zowel MBO, HBO als WO en ook banen waarvoor je geen opleiding nodig hebt.
Voorbeelden van banen die wij aanbieden:
- Administratief medewerker
- Servicedeskmedewerker
- Hulpmonteur/ installatiemonteur
- Pendelbus chauffeur
- Medewerker groenonderhoud
- Recruiter
- Marketingmedewerker
- Magazijnmedewerker
- Medewerker behandeling aangifte
- Assistent accountant
- HR- medewerker
- Werkvoorbereider
Lees hier het verhaal van Daniël die aan de slag is gegaan bij de Politie als secretarieel medewerker en van Gregor die werkt bij de Ridder in Soesterberg als assistent groundsman bij FC Utrecht.
Natuurlijk zijn dit niet alle voorkomende functies, het overzicht van onze openstaande vacatures tref je op de vacaturepagina van Pernu. Kijk snel of er iets passends voor jou bijstaat!
Wordt er voldoende rekening gehouden met mijn arbeidsbeperking?
Ja, er wordt juist gekeken naar wat jij wél kan. Wij denken in mogelijkheden en benadrukken daarbij jouw specifieke talenten.
Dit doen wij onder andere door een uitgebreid persoonlijk profiel van jou te creëren. Zo krijg je een goed beeld in hoeverre je aansluit bij de functie waarvoor je solliciteert. In dat MBTI profiel staat waar jij goed in bent en wat jij nodig hebt op de werkvloer en in de werkrelatie om in je kracht te staan. Waar kun je je nog verder in ontwikkelen en wat zijn de aandachtspunten? Zo kan de opdrachtgever rekening houden met wat jij nodig hebt en kunnen jullie een gezonde werkrelatie opbouwen.
We hebben aandacht voor jouw talenten en begrip voor de dingen waar je minder goed in bent. Bovendien helpen wij niet alleen jij, maar ook je werkgever om te gaan met de beperkingen die jij in je werk ervaart.
Waar kan ik ervaringen lezen van medewerkers die bij jullie in dienst zijn getreden?
Wat is het doelgroepregister?
Het doelgroepregister is een lijst met gegevens van mensen die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak. Dit is een afspraak tussen het kabinet en werkgevers om ervoor te zorgen dat er extra banen beschikbaar komen voor mensen met een arbeidsbeperking. Lees hier meer.