Uren Inloggen Contact

Programma auditief

In Nederland zijn er meer dan 1 miljoen mensen met een gehoorbeperking.  Zij kunnen last hebben slechthorendheid , doofheid,  tinnitus, hyperacusis, doofblindheid, laatdoofheid of plotsdoofheid. Dit vraagt aan om geduld, aandacht, begrip en vaardigheid. 

Deze groep kenmerkt zich in diversiteit in gehooruitdaging en de mogelijkheden met of zonder aanpassingen tot het uitvoeren van werkzaamheden.  Bij Pernu spreken we liever van een arbeidsbijzonderheid en zullen we daarom de term gehooruitdaging gebruiken.

Slechthorende medewerker in dienst

Bij Pernu vinden wij dat iedereen recht heeft op betaald werk en gelijke kansen. Ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en mensen met een gehoor uitdaging. De aanpak van Pernu kenmerkt zich door persoonlijke aandacht én maatwerk, zo realiseren we duurzame arbeidsplekken.

We informeren werkgevers graag bij de vragen die wellicht opkomen bij het aannemen van een medewerker met een gehooruitdaging. Welk verschil in doofheid is er? Wat als er brand is? Hoe zit het met overleg volgen? Er zijn tegenwoordig gelukkig vele communicatiemogelijkheden op de werkvloer: van audioapparatuur tot schrijftolk. Wij staan klaar om te adviseren en zorgen voor de juiste mensen op de juiste plek!

Veelgestelde vragen

Aandacht en maatwerk

Tips voor werkgevers en collega’s van een slechthorende medewerker

  • Vraag aan de dove of slechthorende medewerker zelf wat goed werkt, naar zijn/ haar ervaringen, wat prettig is en wat juist niet
  • Betrek de medewerker bij de gespreksmomenten; voorkom dat de medewerker zich buitengesloten gaat voelen
  • Zorg dat medewerkers niet door elkaar praten
  • Leg geluidsabsorberende vloerbedekking neer
  • Geef tijd om te lezen, ook bij presentaties, en wacht met communiceren tot er weer oogcontact is
  • Spreek niet extra hard, dat maakt het verstaan niet gemakkelijker

Lees meer tips

Werkverband zoals u dat wenst

Stappenplan slechthorende medewerker in dienst nemen

  • De medewerker wordt door onze HR Recruiter met behulp van een specifieke vragenlijst , de Quickscan, geinterviewd.  Met als resultaat dat we exact kunnen vaststellen welke typische gehooruitdaging er aanwezig is en welke hulpmiddelen er eventueel nodig zijn
  • Pernu voert een algemeen werkplekonderzoek uit waarmee wordt vastgesteld in welke mate de werkplek oftewel de vacature geschikt is voor een medewerker met een auditieve uitdaging.   Als de medewerker is geselecteerd , kan nog gekozen worden voor een specifieker werkplekonderzoek: gericht op de werkplek en de geselecteerde.  
  • Pernu inventariseert de eventuele benodigde hulpmiddelen of werkplekaanpassingen en de  financiering daarvan. Bovendien begeleidt Pernu in de uitvoering hiervan.
  • We bieden een overzicht van uitgangspunten in de samenwerking met u .  Je kan spreken van een soort roadmap:  Wie doet wat,  wederzijdse taakverdeling,  verantwoordelijkheden en tijdsplanning
  • Wij bieden uw team van toekomstige collega’s een instructievideo. Hierin staan alle begrippen en adviezen om goed samen te kunnen werken met betrekking tot een auditieve uitdaging.  
  • Pernu werkt met externe jobcoaches (Jobstap en Refrisk) die gespecialiseerd zijn in de begeleiding  van auditieve uitdagingen op de werkplek. Zij ondersteunen niet alleen de medewerker met hulpvragen maar staan ook in contact met de teamleden van jouw werkplek en natuurlijk de leidinggevende.  Alles gericht op een succesvolle en duurzame baan.  
  • We bieden een aangepast arbo checklist aan. Hierin worden een aantal specifieke items toegelicht. Zoals het aanmelden dat een medewerker auditief beperkt is. Kan je een alarm horen ? Zo niet, wat is de oplossing.

Onze mensen

Laatste vacatures

Job Banner

Fiscaal administratief medewerker Belastingdienst MKB Utrecht (doelgroepregister/Wajong/Praktijkroute)

Ben jij graag administratief bezig en werk je nauwkeurig? En heb je nu een Wajong, doelgroepenregistratie of val je onder de Indicatie Banenafspraak of Praktijkroute? Dan hebben we een...
Utrecht

Medewerker Aangiftes Belastingdienst MKB Amsterdam (doelgroepregister/Wajong)

Ben jij graag administratief bezig en werk je nauwkeurig? En heb je nu een Wajong, doelgroepenregistratie of val je onder de Indicatie Banenafspraak? Dan hebben we een mooie baan voor jou...
Amsterdam

Fiscaal Administratief Medewerker Belastingdienst MKB Almere (doelgroepregister/Wajong)

Ben jij graag administratief bezig en werk je nauwkeurig? En heb je nu een Wajong, doelgroepenregistratie of val je onder de Indicatie Banenafspraak of praktijkroute? Dan hebben we een...
Almere

Fiscaal Administratief Medewerker Belastingdienst MKB Amsterdam (doelgroepregister/Wajong)

Ben jij graag administratief bezig en werk je nauwkeurig? En heb je nu een Wajong, doelgroepenregistratie of val je onder de Indicatie Banenafspraak of praktijkroute? Dan hebben we een...
Amsterdam

Fiscaal administratief medewerker Belastingdienst MKB Maastricht (doelgroepregister/Wajong)

Ben jij graag administratief bezig en werk je nauwkeurig? En heb je nu een Wajong, doelgroepenregistratie of val je onder de Indicatie Banenafspraak of praktijkroute? Dan hebben we een...
Maastricht

Financieel medewerker Alliander in Arnhem (doelgroepregister/Wajong)

Je hebt passie voor cijfers en je weet bij te dragen aan een betrouwbare financiële administratie. Wij zijn op zoek naar een financieel medewerker voor Alliander in Arnhem! Deze baan...
Arnhem

Onze opdrachtgevers

Referenties

Stijn Otten

Heattransformers

‘’De samenwerking met Pernu bevalt ons goed. Bewonderingswaardig dat jullie ons aan een goede medewerker hebben kunnen helpen in deze krappe arbeidsmarkt. Door middel van detachering kunnen wij het afbreukrisico verlagen. Detachering geeft ons de tijd om elkaar goed te leren kennen alvorens we samen een langdurig dienstverband aangaan."  Lees meer...

Alle referenties

Maryenka van der Weg

Domeinen Roerende Zaken

‘’Momenteel hebben wij in Hoogeveen vijf personen aan het werk via Pernu waar ik erg tevreden mee ben. Wij kunnen een goede en veilige werkplek bieden waar arbeidsparticipanten zich kunnen ontwikkelen zonder dat de werkdruk te hoog wordt. De detacheringsconstructie biedt als voordeel dat je de tijd hebt om te kijken of iemand geschikt is voor de baan."  Lees meer...

Alle referenties

Jolijn Dekker

Koninklijke Landmacht - afdeling Artillerie

"Als organisatie konden wij wel wat extra handvatten gebruiken ten aanzien van de begeleiding van onze medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt. Pernu organiseerde een leerzame sessie met veel praktijkgerichte adviezen die de communicatie over-en-weer echt ten goede is gekomen. We begrijpen elkaar nu veel beter." Lees meer...

Alle referenties

Peter Holtrop

Dienst Justitiële Inrichtingen

‘’Een arbeidsparticipant heeft een zeer positief effect op de kwaliteit en mogelijkheden van de dienstverlening. Zij verlagen de werkdruk op de reguliere medewerkers en dragen bij aan de geleverde kwaliteit en klant tevredenheid.."  Lees meer...

Alle referenties

Recente artikelen

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN VACATURES IN JOUW REGIO?

Aanmelden mailinglist

Wat voor soort banen kan ik bij Pernu verwachten?

Bij Pernu bieden wij een diversiteit aan banen aan. Dit betreft banen in de publieke sector (Rijksoverheid) en in de commerciële sector (bedrijfsleven). Wij hebben banen voor zowel MBO, HBO als WO en ook banen waarvoor je geen opleiding nodig hebt.

Voorbeelden van banen die wij aanbieden:

  • Administratief medewerker
  • Servicedeskmedewerker
  • Hulpmonteur/ installatiemonteur
  • Pendelbus chauffeur
  • Medewerker groenonderhoud
  • Recruiter
  • Marketingmedewerker
  • Magazijnmedewerker
  • Medewerker behandeling aangifte
  • Assistent accountant
  • HR- medewerker
  • Werkvoorbereider

Lees hier het verhaal van Daniël die aan de slag is gegaan bij de Politie als secretarieel medewerker en van Gregor die werkt bij de Ridder in Soesterberg als assistent groundsman bij FC Utrecht.

Natuurlijk zijn dit niet alle voorkomende functies, het overzicht van onze openstaande vacatures tref je op de vacaturepagina van Pernu. Kijk snel of er iets passends voor jou bijstaat!

 

Wordt er voldoende rekening gehouden met mijn arbeidsbeperking?

Ja, er wordt juist gekeken naar wat jij wél kan. Wij denken in mogelijkheden en benadrukken daarbij jouw specifieke talenten.

Dit doen wij onder andere door een uitgebreid persoonlijk profiel van jou te creëren. Zo krijg je een goed beeld in hoeverre je aansluit bij de functie waarvoor je solliciteert. In dat MBTI profiel staat waar jij goed in bent en wat jij nodig hebt op de werkvloer en in de werkrelatie om in je kracht te staan. Waar kun je je nog verder in ontwikkelen en wat zijn de aandachtspunten? Zo kan de opdrachtgever rekening houden met wat jij nodig hebt en kunnen jullie een gezonde werkrelatie opbouwen.

We hebben aandacht voor jouw talenten en begrip voor de dingen waar je minder goed in bent. Bovendien helpen wij niet alleen jij, maar ook je werkgever om te gaan met de beperkingen die jij in je werk ervaart. 

Waar kan ik ervaringen lezen van medewerkers die bij jullie in dienst zijn getreden?

Op onze website kun je diverse persoonlijke ervaringsverhalen lezen van onze medewerkers. Zo kun je het verhaal lezen van Marissa Draaisma. Zij werkt voor Pernu bij DJI (Dienst Justitiële Inrichting) in Veenhuizen. Zij vertelt openlijk over hoe zijn in de doelgroep terecht is gekomen en wat dit voor haar heeft betekent. Zij deelt haar ervaringen over haar samenwerking met Pernu en hoe zij het vindt om te werken bij DJI als administratief ondersteuner.

Wat is het doelgroepregister?

Het doelgroepregister is een lijst met gegevens van mensen die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak. Dit is een afspraak tussen het kabinet en werkgevers om ervoor te zorgen dat er extra banen beschikbaar komen voor mensen met een arbeidsbeperking. Lees hier meer.